Labels

maandag 2 juli 2018

Twijfel


Menzel, “Woonkamer met zus van de kunstenaar”, 1847

Lang geleden ooit opgeschreven:

    Scepsis is de enig juiste levenshouding. Twijfel aan alles!
   
    Ik zal niet zeggen dat ik weet. Ik zal zeggen dat ik niet weet. Niets.
   Het gaat nooit om de kennis, Sowieso niet om de kennis. Kennis is negatie, hooguit. Op zijn best weten dat het niet klopt. Ik kan meningen van anderen bekritiseren, afwijzen, maar zal er nooit een eigen overtuiging tegenover plaatsen. Niemand die het echt weet. Ook ik niet. 
    Wat moeten we beginnen met beginselen, tien geboden, wettelijk strafrecht... Zodra je iets op papier zet wordt het gevaarlijk. Zij die claimen de wijsheid in pacht te hebben zijn gevaarlijk. Mensen die poneren, uitleggen hoe de wereld in elkaar steekt. Daar is alle ellende mee begonnen. Ga ze niet geloven!

    Scepsis is de enig juiste levenshouding. Twijfel aan alles!