William Merritt Chase, “The Keynote”, 1915, 50,6 x 40,5 cm, Tate Britain |
We zien een jonge vrouw achter een piano. De compositie is afgewogen. Het model zit in een asymmetrische houding achter de piano, waarmee activiteit wordt gesuggereerd. Ze gaat gekleed in een blauwe jurk met een grote strik, waarvan de toonstelling als een vagelijk schijnsel terugkomt in het sobere kleurenpalet van de rest van het schilderij. De afgebeelde vrouw slaat volgens de titel een grondtoon aan, mogelijk voor iemand buiten beeld aan wie ze les geeft. Chase doet vaker activiteit buiten het beeldvlak vermoeden, net zoals hij ook vaker vrouwen van op de rug bezien afbeeldt.
Op congressen wordt de belangrijkste spreker wel eens “keynote speaker” genoemd. Niemand weet nog wat keynote betekent, maar iedereen snapt meteen dat je deze niet mag missen. Het geeft de grondtoon aan, als de dirigent van een orkest. Misschien raakt Chase hier wel de grondtoon van wie ik ben. Soms voel je het meteen en weet je: dit ben ik. Dit raakt de kern van wie ik ben. De keynote waar ik steeds naar op zoek ben.
Schilderijen in “Rückenansicht” hebben me altijd gefacineerd. Het wordt zomer en ik volg de meisjes vanuit het terras, bezie ze van achteren. Eigenlijk mogen ze niet omdraaien. Niet alleen omdat het meestal tegenvalt, maar vooral om de verwachting in tact te houden. Misschien is dat het wel.