Labels

zondag 1 november 2020

Hollands mooiste, Lindbergh lens

 
Doutzen Kroes door Peter Lindbergh, Louisiana Bayou, Vogue 2018


Als Max Verstappen uit de bocht vliegt haak ik af, in elk geval een beetje. Een wereldkampioenschap zonder Nederlands elftal kleurt de zomer niet op. Schaatsen is al sinds Ard en Keesie interessant omdat we altijd winnen, vooral op de spelen. Blijkbaar werkt dat zo, bij mij, bij de meesten, denk ik zo. Trots op de medaillespiegel. Waar zitten we anders naar te kijken...

Het fanatisme vanuit een Nederlands hart zat er al vroeg in. Ik herinner me het WK van 1967. Jan Jansen ging solo op jacht naar de kopgroep. Jos van der Vleuten liet zich zakken en bracht hem terug. Maar Jansen was moe en Merkx werd kampioen. Mijn vader in opperste spanning, op het puntje van de stoel. Dat herinner ik me. De trots, de teleurstelling, die oversloeg op mijn kinderhart. Jansen en Van der Vleuten waren van ons.

Nog een keer Peter Lindbergh dan, in vervolg op mijn vorige blogpagina. In 2018 fotografeerde hij Doutzen Kroes in de Louisiana Bayou, met haar familie. Onze Doutzen. Mijn Doutzen. Of hieronder, onze eigen Karen Mulder tussen de grote supermodellen, in mijn beste jaren. Ik kan er niet omheen. Nederlanderse modellen doen er niet voor onder. Net als onze sporters. Net als ik, al weet ik niet waarmee. Wat maakt het uit?

Trots op al die schoonheid, dat ik het mag aanschouwen, en dat het ook een beetje van mij is. Van ons!


The Wild Ones, Brooklyn, Vogue, 1991. Cindy Crawford, Tatjana Patitz, Helena Christensen,
Linda Evangelista, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Karen Mulder, Stephanie Seymour