Labels

dinsdag 10 november 2020

Vanuit begrenzing

 
Don Hunstein: Bob Dylan tijdens de opnames van Higway 61 Revisited, Columbia Studio’s New York

De helft van alle mensen
kunnen de hele tijd
een beetje gelijk hebben,

Sommige mensen
kunnen af en toe
helemaal gelijk hebben,

Maar alle mensen
kunnen niet de hele tijd
helemaal gelijk hebben.

Ik geloof dat T.S. Eliot dat gezegd heeft. T.S Eliot is mijn vriend. Ik was een kleuter toen hij stierf.

Bob Dylan leeft nog. Bob Dylan is ook mijn vriend. De gemiste jaren zestig. Bob Dylan zei:

Ik laat jou in mijn dromen toe,
Als jij mij in de jouwe laat.

Op sommige momenten heb ik dit soort teksten heel hard nodig, zelfs als ze niet van toepassing lijken. Niks met elkaar te maken hebben. Ogenschijnlijk.

Soms heb ik Dylan heel hard nodig, of Eliot, niet omdat ze van toepassing lijken, maar omdat ze zo dicht bij de kern komen. Hetgeen altijd van toepassing is.

Een mooie zin, een mooie tekst. Iets beter kunnen zeggen. In de diepte herkennen. Soms heb ik dat heel erg hard nodig. Vanuit mijn eigen begrenzing, die ook hier weer van toepassing is.