Labels

donderdag 5 november 2020

Associatie

 
Evert Pieters, Terras in een tuin te Laren, ca. 1914, olieverf op doek, 63,4 x 75,2 cm, particuliere collectie


Soms bekruipt je een bijzondere associatie. Gewoon, toevallig, surfend op het internet. Ik stuitte op bovenstaand schilderij van Evert Pieters (1856-1932). Het heet “Terras in een tuin te Laren”. Laren was ook het dorp waar Pieters woonde en werkte. Goede schilder, een van de betere, ik beschreef hem op Wikipedia. Mooi schilderij in de juiste atmosfeer, voor mij in elk geval.

Maar mooi schilderij was niet het enige. Ik moest ineens denken aan een ander schilderij dat ik ooit zag, in het Singer Museum, ook in Laren. Een schilderij van Henri le Sidaner (1862-1939), getiteld “Blauwe tafel, Gerberoy”. Zowel schilder als schilderij heb ik beschreven, eveneens. Dat doe ik niet voor niets.. Prachtig schilderij, een bijzondere schilder die zelfs Proust heeft gehaald.

Maar kon het toeval zijn dat deze werken zo op elkaar leken, waar ze beide verbonden werden door het schildersdorp Laren. Pieters heeft het vast gezien in het museum, dacht ik even. Dit kan geen toeval zijn! Maar dat was het wel. Pieters maakte zijn schilderij al in 1914, terwijl William Singer het schilderij van Le Sidaner pas in 1936 verwierf. Pieters was toen al een aantal jaren dood.

Maar het had wel leuk geweest als ik gelijk had gehad. Helaas!


Henri Le Sidaner, “Blauwe tafel, Gerberoy”,74 x 93 cm, 1885, Singer Museum Laren