Labels

zaterdag 14 november 2020

Wereld van gisteren

 
Stadhuis Wernigerode

Prachtig boek. Duitsland rond 1900, in kleur. Een verdwenen wereld. Meer dan enkel mooie plaatjes.

Ik hou van Duitsland. Van het Nibelungenlied, de Lorelei en de Rijn, de Buddenbrooks, Baden-Baden, Wagner, Neuschwanstein. Een wereld die voelbaar wegdrijft. De bombardementen van de Tweede Wereldoorlog hebben niet alles vernietigd, maar toch. Het oude Duitsland verdwijnt, met de laatste mensen die haar gekend hebben. Het optimistische gevoel van de pas verworven eenheid, het trotse patriotisme. Wat was er mis mee? Toen nog niet zoveel.

Alles drijft weg, naar de diepte der herinnering. Mijn grootouders zijn van rond 1900. Opa van vaders zijde uit 1892. Hij stierf nog voor de oorlog. Er is niemand meer om het juiste gevoel nog door te kunnen geven. Ik geloof niet dat het mij nog zal lukken. Goed dat we de foto’s nog hebben, zeggen we dan. En de boeken, De wereld van gisteren. En mensen zoals ik die in die tijd geleefd zouden kunnen hebben. Een goede Duitser had kunnen zijn.wie durft dat nu nog te zeggen.


Kasteel Schwerin

De kust bij Westerland

Slaapkamer op Neuschwanstein

Kasteel van Sigmaringen

Fredericksbrücke en de Kathedraal van Berlijn

Kasteel Heinstein bij Trechtingshausen.                         Slagersgildehuis, Hildesheim.                     .

Bastei Brücke

De synagoge van Nürnberg, in 1938 verwoest, de rest in 1944

Freiburg im Breisgau, met de Martinster

Berlin, Potzdammerplatz

Traditionele Duitse keuken