Labels

donderdag 19 november 2020

Buiten de tijd

 


Toevallig gevonden kiekje uit 1912, zoekend naar iets anders, uit het Nederlands fotoarchief. Gebiologeerd zoom ik in. Een prachtige modieus geklede Hollandse jongedame op de renbaan. De man doet er eigenlijk niet toe. Er kan er maar eentje de aandacht trekken. Toch?

Zo lang al geleden. Geen idee wie het zijn. Welgesteld, anders loop je niet zo over de renbaan. Maar dat is niet erg. Betoverend. Aantrekkelijk. Dichtbij. Zoals ik een roman van Couperus nog steeds kan ervaren als een hedendaags gebeuren.

Of misschien is het andersom. Plaats ik mezelf wel buiten de tijd. Heb ik nooit bij mijn eigen tijd gehoord. Anders kun je niet zo geïntrigeerd worden door een foto van zo oud. Door een dame die al decennia overleden is. Of herken ik toch iets uit het heden? Ongetwijfeld!