Labels

vrijdag 30 oktober 2020

Peter Lindbergh, groter dan zichzelf

 
Peter Lindbergh, White Shirts: Estelle Lefébure, Karen Alexander, Rachel Williams, Linda Evangelista, Tatjana Pati, Christy Turlington,
Malibu 1988, Vogue USA

Fotografie geeft je de gelegenheid je gevoelens uit te drukken, en alles wat je bent, iets te zeggen over de wereld om je heen en er tegelijkertijd deel van uit te maken. Op deze manier kun je ontdekken wie je bent en, met een beetje geluk, misschien wel iets ontdekken dat nog veel groter is dan jezelf.

Citaat van Peter Lindbergh. Had bij mijn blog kunnen passen. Toen Lindbergh overleed, september 2019, was ik in Berlijn. Later bestelde ik zijn Taschen-boek. Mooi boek voor een vriendelijke prijs.

Lindbergh lijkt een vriendelijke man. Hij wordt modefotograaf genoemd, maar wat is mode. Hij fotografeerde zijn modellen vaak slordig gekleed, in niet passende kleren, op blote voeten midden in New York, in veel te grote mannenhemden, zoals in White Shirts, hierboven. Uitdagend, nooit glad of perfect, een beetje rauw zelfs, vaak, maar ook intiem, dichtbij. Je herkent de modellen, wie ze zijn, meer dan wat ze aan hebben.

Het waren mooie dagen in Berlijn. Ik kocht ook het Taschen fotoboek van de stad, want zo ben ik. Om het gevoel een beetje vast te houden. Ik had de boeken al gezien in een Taschenwinkel aan de Kurfürstendam. Peter Lindbergh is dood, zei ik tegen mijn vrouw. Een aardige man. Maar voor het eeuwige leven maakt dat allemaal niet uit. Dat moet hij zelf ook begrepen hebben, tussen al die mooie modellen.
 

Lindberg met Birgit Kos, 2018, in zijn laatste levensdagen