Labels

vrijdag 23 oktober 2020

Piet van der Hem en de wereldse blik

 
Piet van der Hem, “Moulin Rouge”, 1908-1909, 81 x 100 cm, olieverf op doek, particuliere collectie

Soms wordt je getroffen door een schilder die je nog nauwelijks kende. Piet van der Hem. Een doodgewone Fries in de grote wereld. Met allure!

In 1910 bezocht Piet van der Hem (1885-1961) Rome, vanuit Parijs. Hij stond bekend als een bon-vivant, hield van het nachtleven, van een werelds leven, van glamour. Dat schemert door in zijn werk. 

Mooi voorbeeld is “Moulin Rouge”, een schilderij in de zwierigheid van Toulouse-Lautrec, door hem zo bewonderd. Overmatig uitgedoste dames en een enkele stijlvolle heer duiken het nachtleven in, een nieuwe wereld, voor een jonge schilder met zo’n oer-Hollandse naam. De zwierige penseelstreken en het uitbundige kleurgebruik treffen de sfeer van het moment. Ik vraag me af of hij binnen is geweest, maar wat moet hij zich vergaapt hebben!

In “Wandeling op de Monte Pincio” flaneren weelderige dames door ons beeld, in lichte zachte pasteltinten, luchtig als het leven kan zijn al je vier-vijfentwintig jaar bent. Wat doet die zwarte priester in het beeld? Hij wandelt de andere kant uit, maar zou zich zomaar om kunnen draaien. Zomaar zou hij iets moraliserends kunnen gaan zeggen. Maar het zal hem niet helpen, vrees ik. Hij komt uit het donker. Mensen zoeken het licht. Ook ik zoek het licht, net als Piet, om te ontdekken dat het eindigt in het donker, misschien, maar voorlopig is het nog niet zover.


“Wandeling op de Monte Pincio”, 1910, aquarel, Stedelijk Museum Amsterdam