Labels

donderdag 8 oktober 2020

Maar mijn liefde voor jou maakt me machteloos

 
Anna Achmatova

                                                   Als je lang naar me kijkt wordt ik krachteloos -
                                                   Ik heb zelf zulke kunsten geleerd.
                                                   Maar mijn liefde voor jou maakt me machteloos,
                                                   En ik ben uit jouw rib geboetseerd.

                                                   In het oeroude lot van blijmoedige
                                                   Zuster zocht ik mijn enige zin.
                                                   En zo werd ik jouw meest overvloedige,
                                                   Zoete, gulzige, sluwe slavin.

                                                   Maar wanneer zich mijn lichaam gewonnen geeft,
                                                   Aan jouw sneeuwblanke borst, o! hoe zingt
                                                   Dan jouw hart - of het diep zich bezonnen heeft
                                                   En de zon van mijn vaderland blinkt.
                                                   En de zon van mijn herkomst weerklinkt.

                                                   (vertaling Hans Boland, omdat ik het zelf niet beter kan, alleen die laatste zin dan)