Labels

zondag 25 oktober 2020

Vertrouwd geheugen

 
Daan Mühlhaus, “Nieuwe Haven met gezicht op de Grote Kerk te Dordrecht”, 70 x 00 cm, verkocht uit de nalatenschap van de weduwe van de schilder

Daniel ‘Daan’ Mühlhaus werd op 21 februari 1907 te Dordrecht geboren en zou daar zijn leven lang blijven wonen. Hij begon als autodidact en werd lid van het Dordrechtse schildersgenootschap “Pictura” waar hij zijn verdere opleiding kreeg. Met onder andere Cor Noltee en Roland Larij behoorde hij tot een groep die werd aangeduid als de “Dordtse impressionisten”. Zijn talent is onmiskenbaar, niet alleen in de vegerige penseelvoering, maar vooral in zijn weergave van licht. Ik zie dat!

Vorig jaar was ik met mijn vrouw en een bevriend stel een weekend in Dordrecht. Ik was er nog nooit eerder geweest. Maar het voelde vertrouwd, alsof ik door een vooroorlogs Rotterdam liep, alsof ik er geleefd had, als jongetje. Iets herinnerde van mijn herkomst, die daar niet kon zijn gelegen. Insula Dei, denk ik nu. Dat soort plekjes zochten we. Het was een mooi weekend. Dit jaar komen we nergens. Niet dit najaar. Niet in de komende winter.

Schilders als Mühlhaus worden niet gerekend tot de grootmeesters van de Hollandse schilderkunst. Zijn werken gaan van de hand voor posterprijzen. In zijn Dordrecht zag ik een schilderwerken geëtaleerd voor 250 euro. Ik noteerde de naam maar heb het niet gekocht. Mijn vrouw heeft daar een bepalende stem in. En dat is goed zo! Toch roepen veel van zijn stadsgezichten bij mij iets bijzonders op, iets vertrouwds, alsof het herinnerde aan mijn herkomst, die daar niet kon zijn gelegen. Het was een mooi weekend.