Labels

vrijdag 24 januari 2020

Sambourne en het Rückenansicht


Edward Linley Sambourne, Kensington, London, 17 July 1906

Tegenwoordig worden we doodgegooid met fashion street photo’s. Je hoeft maar getrouwd te zijn met iemand die regelmatig dit soort bladen leest. Niks badinerends hierover trouwens, want ook ik blader er met genoegen doorheen. Mooie dames zijn kunstwerkjes op zichzelf. Goede modefotografie mag kunst heten. Daar heb ik al eerder over geschreven.

In het begin van de twintigste eeuw was nauwelijks nog sprake van modefotografie. Dat begon pas een beetje met Adolf de Meijer en Edward Steichen. Tot mijn verrassing vond ik een hele serie foto’s, tussen 1905 en 1908 gemaakt door Edward Linley Sambourne (1844-1910) te Kensington, Londen, die misschien wel kunnen doorgaan als de eerste street fashion photo’s, ik ze het nog maar een keer, meer dan honderd jaar geleden.

De mooiste foto’s vind ik de dames van achteren. Zich op geen enkele wijze bewust dat ze bekeken worden, terwijl anderzijds de spanning blijft hoe ze er werkelijk uit zien. Eigenlijk moeten ze zich nooit omdraaien. De werkelijkheid haalt het nooit bij de gedachte, de fantasie.Rückenansicht, noemde de Duitse romantici dat. Ik ben een romanticus en sluit me er helemaal bij aan.


Kensington, 1906
 
Kensington, 15 juni 1908