Labels

woensdag 23 oktober 2019

Sprezzatura


Filippo Palizzi, “Meisje op een rots bij Sorrento”, 55 x 80 cm, 1871,
olieverf op linnen, Fondatzione Internationale Balzan, Milaan

Assen is me te ver, dus de catalogus maar gekocht: Sprezzatura, vijftig jaar Italiaanse schilderkunst (1860-1910). Misschien werkt dat nog wel beter dan museumbezoek. Prachtig boek.

Het NRC had een nogal negatieve recensie. Melodramatisch en sentimenteel, weinig virtuositeit. Het maakt maar weer eens duidelijk hoe zinloos dit soort krantenstukjes zijn.

Op de affiche bij de tentoonstelling prijkt bovenstaand schilderij van Filippo Palizzi (1818-1899). In 1855 reisde hij zowaar nog naar Nederland. Meisje op een rots bij Sorrento. Of hieronder Zandomeneghi, die ik al kende: ziek meisje, in bed. Melodramatisch en sentimenteel. Zo zij het! Als je recensent bent bij het NRC mag je zoiets natuurlijk niet virtuoos vinden. Ik gelukkig wel! Hoe bijzonder is het om in Assen met zo’n expositie te komen. Ik ben blij met mijn boek!


Federico Zandomeneghi, “In bed”, 1878, 60,5 x 74,5 cm, Palazzo Pitti, Florence,
Gonzalez, Degas, Toulouse-Lautrec, zeg het maar...