Labels

dinsdag 8 oktober 2019

De familie Fischer


Paul Gustav Fishers dochter Harriet (1890-1981) speelt piano in het
familiehuis aan de Sofievej te Hellerup, Kopenhagen, 1906-1907.

Ik houd van huiselijkheid, hoef niet de hele wereld rond. Ik werd getroffen door bovenstaand schilderij van Paul Gustav Fischer (1860-1934), een van de eerste schilders die ik op Wikipedia zette, ruim acht en een half jaar geleden alweer. Fischer leek zijn huiselijkheid te hebben gevonden na omzwervingen door diverse landen in Europa. Hij had een prachtige dochter, Harriet. Hij had een prachtige vrouw. Ook huiselijke degelijkheid kan erotiseren.

Voor Paul Fischer was het echter niet genoeg. Korte tijd later, in 1914. verliet hij zijn gezin voor een 28 jaar jongere operazangeres, Martha Vilhelmine Jensen (1888-1966), met wie hij al een tijdje een verhouding had en met wie hij nog in datzelfde jaar trouwde. Zijn eerste vrouw, Dagny Grønneberg (1867-1920) overleed zes jaar nadien. Laat ik de verlatenen maar een beetje eren. Moeder en dochter. Omdat ze zijn zoals ik ze zien wil. Ik weet niet hoe het gegaan is.


“Dagny Grønneberg (1867-1920), de vrouw van
de kunstenaar, in de woonkamer”, ca. 1900