Labels

woensdag 29 mei 2019

Vivien in kleur, de kracht van zwartwit


Vivien Leigh, courtesy Klimbim

Vivien Leigh is voor mij de belichaming van de ultieme romantiek van de zwartwit film. Zoals zij zich in de armen van haar tegenspeler kon leggen kon het niemand. “Gone with the Wind” maakte als opgroeiende puber grote indruk op mij, op vrijdagavond op de BRT. Ik weet het nog steeds. Zo moest de liefde zijn, alleen zo. Zo ben ik gevormd in het leven.

De grote dame van de zwartwit film verschijn nu in kleur op het internet, colorized, zoals dat heet. Mooier als ooit tevoren. Alles tekent zich af in haar blik: de passie, het bewust zijn van haar schoonheid, maar ook de dramatiek van haar latere jaren, van ziekte. De mooiste foto die ik in lang heb gezien. Eeuwige schoonheid! Nooit meer vergeten! Breath taking!