Labels

donderdag 2 mei 2019

Madonna en de late bewondering


Michael McDonell, “Madonna”, 1979

Madonna Louise Ciccone werd in 1958 geboren in het vergeten stadje Bay City te Michigan. Als kind reeds voelde ze dat ze bijzonder was, voorbestemd om grootse dingen te doen. Ze kon buitengewoon goed leren maar was vooral rebels, tegendraads, en koos er na de middelbare school voor een dansopleiding te gaan doen. Ze koos haar eigen weg. Met een beurs van het Alvin Alley Dance Theatre ging ze in 1978 naar New York. Een jaar later mocht ze naar Parijs, om er te dansen in revues, clips en gezelschappen. Uit deze periode, kort voor haar vertrek, dateren de hier getoonde foto’s.

Je ziet meteen het exceptionele van ster in spé, ruim nog voor ze bekend werd. Ze is vol levenslust en straalt vooral geloof uit: ik ga naar Parijs, het gaat lukken. In de periode dat ze bekend werd heb ik nooit ook maar een beetje om Madonna gemaald, niet alleen omdat ik te oud was, en een man, maar vooral omdat ik ze zag als commercieel product. Ik vond ze niet eens mooi. Pas later ging ik haar bijzondere uitstraling zien, toen ze al over de vijftig was. How can it be! Die uitstraling was er ook al toen ze pas twintig was. Natuurlijk. Michael McDonnell zag het, was meteen van haar onder de indruk. McDonnell zag het scherper dan ik. Soms hebben de dingen bij mij wat tijd nodig. En wat meer geloof. Ik ben geen Madonna, kan alleen maar bewonderend kijken.