Labels

donderdag 23 juni 2022

Klaprozen in juni

 
Daubigny, “Velden in de maand juni”, 1874, 135 x 224 cm, Herbert F. Johnson Museum of Art, Ithaca NY

Het is juni, het is avond en het is warm.

Het mooiste schilderij van Charles François Daubigny is “Velden in de maand Juni” uit 1874. Waarom zou ik dat niet mogen zeggen. Ik zie een uitermate krachtig en vlot in juxtapositionele stroken geschilderd klaprozenveld, vol kleuraccenten, dat de zwoele avondlucht bijna voelbaar maakt. Een avondlicht in juni, zoals ik die vanavond opnieuw kan voelen, in een drukkende hitte, bijna anderhalve eeuw later. Kunst tilt me boven de tijd.

“Velden in de maand juni” werd in 1874 toegelaten tot de Parijse Salon. Opmerkelijk is dat Daubigny in 1873 zelf ontslag had genomen uit de jury voor de Salon omdat deze in dat jaar Monet’s “Klaprozen” nog had geweigerd, een belangrijke reden voor Monet om een jaar later mee te doen aan de Eerste grote impressionistententoonstelling. Daubigny kende Monet nog uit Londen, waar ze in 1870 na het uitbreken van de Frans-Duitse oorlog samen een tijd verbleven. Bovenstaand schilderij kan beschouwd worden als een eerbetoon aan zijn vriend.

Laat ik vandaag met deze pagina een klein persoonlijk eerbetoon aan beiden geven. Omdat het juni is. En ik het juiste gevoel heb vanavond.


Monet, “Klaprozen”, 1873, 50 x 65 cm, Museé d’Orsay Parijs