Labels

maandag 13 juni 2022

Herinterpretatie

 
Albert Einstein op de wereldtentoonstelling te New York, 1939.
Er zijn ook andere dingen dan enkel ratio. Niet iedereen kan een Spinoza zijn.


Het geheim achter creativiteit is weten hoe je je bronnen moet verhullen.  (citaat Einstein)

Ik schijf van alles, bijna elke dag wel iets. Ik lees zonder ophouden, Ik denk voortdurend, zonder ophouden. Je kunt je denken niet stopzetten, zeg ik altijd tegen cliƫnten, zie het als wolken en laat ze ook weer voorbijdrijven. Denk dat je aan de rand van een kabbelend beekje zit, allemaal bladeren drijven mee met de stroom, leg er je gedachten op en laat ze verdwijnen met het water.

Ik leg mijn gedachten in dit blog en laat ze verdwijnen in de krochten van het internet. Waar niemand ze zal vinden. Maar waar ze wel blijven hangen. Waar ze vindbaar blijven, vooral voor mezelf. Als ik oude gedachten soms teruglees weet ik soms niet meer waar ik ze zelf ooit vandaan heb gehaald. Soms lees ik er zelfs nieuwe dingen in, die ik toen nooit bedoeld kan hebben, en sta ik verbaasd van mezelf

Creativiteit is vaak een kwestie van herinterpreteren. Meer als van denken. Misschien is dat wel wat Einstein bedoelde. Soms moet je dingen gewoon even laten liggen. Al is het maar dat je dan niet meer weet waar je het vandaan hebt.