Labels

maandag 14 september 2020

Kleine ontdekking


“Naakt in de studio”, 95 x 54.5 cm

In 2014 voegde ik op Wikipedia een lemma toe over de Russische kunstschilder Nikolaj Bodarevski (1850-1921). Vandaag viel mijn oog er weer op. Ik zocht wat naar zijn schilderijen en zoomde even in op “Naakt in de studio”, een estheticistisch werkje in de stijl van Whistler, gesitueerd in Bodarevski’s atelier. Rechts op de ezel staat een naaktportret, je zou denken van hetzelfde model, hoewel ik daar bij scherp kijken niet van overtuigd raak. Oordeel zelf! Als ik even later wat verder snuffel tussen Bodarevski’s werken stuit ik tot mijn verbazing dat op datzelfde naaktportret, nu als afzonderlijk werk. Warempel! En zo zoek ik weer verder, associatief, dat is het leuke van Internet. Ik lees dat beide werken in 2009 gelijktijdig bij Sotheby’s werden verkocht, samen voor 130.000 pond. Geen idee wat er eerst was, maar blijkbaar zijn de portretten altijd bij elkaar gebleven. Waar kunnen ze al die tijd hebben gehangen? Zijn ze toch van hetzelfde model? Sotheby’s rept overigens met geen woord over het onderlinge verband tussen de werken. Niet dat het de kopers zal zijn ontgaan, maar voor mij voelt het even als een kleine ontdekking. Dat zijn tegenwoordig zo mijn kleine geneugten. Leuk genoeg om hier te melden, denk ik dan. Er is altijd wel iets nieuws te ontdekken in de wereld. En is altijd wel iets moois om te tonen.


“Rustend naakt”, 40 x 82,5