Labels

zondag 27 september 2020

Witte zee, zwarte nacht


Foto boerenmeisje uit Kareliƫ, 1894, kleuren Klimbim

                                                         Oude foto meisje
                                                         Neemt me dwingend mee
                                                         Ver van voor de revolutie
                                                         KareliĆ« aan de Witte Zee,
                                                         Sprookje en oerbron
                                                         Ingekleurd dichtbij,

                                                         Maakt een angstig gevoel
                                                         Diep van binnen wakker in mij.

                                                         Wakker in de ochtend
                                                         Klok die donker slaat
                                                         Denken aan de boze wereld
                                                         Pandemie, klimaat,
                                                         Al die mensen die niet snappen
                                                         Ellendig werk ook dat erbij,

                                                         Maakt een angstig gevoel
                                                         Diep van binnen wakker in mij.

                                                         Hoe lang nog dit
                                                         Hoe lang nog dat
                                                         Altijd weer naar voren
                                                         Zie je ‘s nachts het zwarte gat
                                                         Zet ik ‘s ochtends sterke koffie
                                                         Pak ik peperkoek erbij
                                                         Kijk ik naar die mooie foto
                                                         Wordt ik toch een beetje blij.

                                                         Gelukkig maar.


“Seemed long ago forgotten”