Labels

maandag 21 september 2020

Christa’s echo


Foto door Horst P. Horst, 1958

Christa Vogel (1934) was eind jaren vijftig een van de eerste Zwitserse topmodellen. Ze werd gefotografeerd door topfotografen als Horst P. Horst en Franz Christian Gundlach, stond meermaals op de cover van magazines als Vogue en Glamour. Op een gegeven moment kreeg ze zelfs een rol aangeboden in een Hollywood film, naast Elvis Presley, maar ze wees het aanbod af omdat ze haar familie niet kon missen. Tijdens een shoot in New York kreeg ze heimwee.

Voor zover ik weet leeft ze nog steeds. In 2019 werd ze in elk geval nog bezocht door een redactrice van het Zwitserse modeblad Annabelle: “Die 85-Jährige hat zu einem Stück Berliner Zuckerkuchen an den heimischen Holztisch im Appenzell geladen”, zo lees ik. Veel meer is er niet te vinden. Vanaf de jaren zestig ook geen foto’s meer.

Misschien is ze wel beter af geweest, mooie Christa, door gewoon bij haar familie te blijven. Misschien ook niet. Wie zal het zeggen, Het was een andere tijd. Ik herken de sfeer in de kleuren. Ik proef iets van de idealen van mijn moeder, die van dezelfde leeftijd is. Ook durfde niet naar het grote Utrecht, uiteindelijk. Huisje boompje beestje, een leven lang in hetzelfde dorp. Wat heet beter af... Je kunt maar één keer kiezen, in veel gevallen.


                                                            Christa Vogel (links) en een onbekend model,
                                                       New York, foto Sante Forlano, Vogue, februari 1958