Labels

zondag 17 november 2019

Alles wat voorbij ging



Bardot op de set van Les Petroleuses, 1971


De Britse celebrity-fotograaf Terry O’Neill  is gisteren overleden, 81 jaar oud. Hij had prostaatkanker, lees ik. Een onafzienbare reeks celebrities uit de film-, muziek- en modewereld verscheen vanaf de jaren vijftig voor zijn camera, en zelfd leden van de Engelse koninklijke familie. Met veel artiesten en filmsterren bouwde hij een persoonlijke band op, waardoor hij unieke ongedwongen en vaak intieme foto’s kon maken, ook backstage als privĂ©. Met Faye Dunaway trad hij zelfs in het huwelijk. Het werk van Terry O’Neill werd gepubliceerd in de meest toonaangevende bladen en werd gebundeld in prachtige boeken, waarvan ik er eentje bezit: Celebrity, uit 2003.
Ik liet al eerder foto’s van O’Neill passeren. Zijn modellen zouden ook de mijne geweest kunnen zijn: Bardot, Hepburn, Sophia Loren, Liz Taylor. Zijn muziek was de mijne: de Beatles, de Stones, Bowie, Led Zeppelin. Zijn foto’s zijn iconisch, beslaan een deel van mijn leven. Met deze mensen ben ik opgegroeid, net zozeer als met al die familieleden en vrienden in mijn eigen foto-albums. Mijn persoonlijke nostalgie. Melancholisch gevoel dat dit alles voorbijgaat. Terry O’Neill is overleden. Een kleine hommage is op zijn plaats. Laat dat afdoende verantwoording zijn.

Sinatra
Elvis

 




 
Bardot 
Keith en Brian
 
Mick

   


Weer Bardot    

Bowie
   
Jimmy Page

  

 
En weer Bardot 
   
 
En andermaal Bardot 
 
Loren

 



En de laatste maal voor hier 
   
 
Birkin en Gainsbourg 
 
Audrey 
  





En Audrey 

Marianne Faithfull
Bowie met Liz Taylor