Labels

dinsdag 19 november 2019

Metsu’s onafscheidelijke pendanten


Metsu, Briefschrijvende jongeman bij geopend venster,
1665-1667, 52,5 x 40,2, National Gallery of Ireland

Gabriel Metsu was een van de grootste schilders uit onze Gouden Eeuw. Lange tijd Overvleugelde zijn roem die van Vermeer. In de achttiende eeuw werden werken van Vermeer zelfs verhandeld onder de naam van Metsu, omdat ze dan beter opbrachten.

De werken van Metsu zijn, anders dan die van Vermeer, niet allemaal van gelijk niveau, maar wat hij schilderde in de laatste jaren van zijn leven is absolute top. Hij werd slechts zevenendertig jaar oud. Wat als hij toch eens langer had mogen leven?

Brieflezende vrouw en Briefschrijvende jongeman bij geopend venster, geschilderd kort voor zijn dood, zijn pendanten. Een jongeman schrijft een brief aan zijn geliefde, zijn geliefde leest de brief, een naaiwerkje op haar schoot. Aan kleding en interieur te zien gaat het om mensen in uitermate goede doen. Mogelijk is de jongeman VOC-koopman, met wereldse belangen, gesymboliseerd door de globe en het marinetafereel op het schilderij met zijn geliefde, voor wie zich een nieuwe wereld opent. Het pastorale landschapje achter de jongeman kan duiden op het rustige idyllische leven dat hij in het huwelijk hoopt te vinden.

Opvallend detail is dat de brief die de meid tussen haar vingers vasthoudt gericht is aan de schilder: Gabriel Metsu, staat er te lezen. Ik vraag me af wat er in staat. Wat zou ze denken? Wat heeft Metsu gedacht toen hij dit detail zo weergaf? Iedereen denkt er het zijne van, van de liefde, het huwelijk, de dromen van de toekomst. Eeuwenlang bleven beide schilderijen als gezamenlijk bezit bij elkaar. Ook dat wil wat zeggen, heeft iets aandoenlijks. Het blijven prachtige werken.


Brieflezende vrouw, 1665-1667,
52,5 x 40,2, National Gallery of Ireland