Labels

vrijdag 2 augustus 2019

Vechten tegen de bierkaai


Bougereau, “De geboorte van Venus”, 1879

Ik moest er weer even aan denken.

Lang heb ik intensief meegewerkt aan Wikipedia. Wikipedia is een prachtig project, als groeiconcept tenminste. Iedereen kan toevoegen, als je iets weet kun je een lemma aanmaken. Heel lang is dat hard gegaan. Ik heb meer dan 2000 lemma’s aangemaakt op de Nederlandse Wikipedia.

Ik ben somber over de toekomst van Wikipedia. Het kernprobleem is het voortdurend doormuteren op lemma’s, door verschillende gebruikers wel te verstaan, die doorgaans niks met elkaar hebben. Jimmy Wales, founder van Wikipedia had het al vroeg in de gaten: “Things work well when a group of people know each other, and things break down when it’s a bunch of random people are interacting”. Bij het hoge autistische gehalte van de gemeenschap kwadrateert zich dat nog een keer. Al die anonieme charlatans die zich ineens als autoriteit opwerpen. Het is vechten tegen de bierkaai. Een gemeenschap in verval.

Ach ja. Niets is voor de eeuwigheid. Dat weten we inmiddels. Ook ik ben ermee gestopt. Vind ik dat jammer? Een beetje wel, denk ik! Negen jaar, duizenden uren, dat schud je niet zomaar van je af.