Labels

donderdag 29 augustus 2019

Neupert en Hamsun


Hermann Neupert, “Frida Andersen, uitzicht over het Oslofjord”, 1910

Hermann Christian Neupert (1875-1941) was een in New York geboren fotograaf, die in 1909 naar Noorwegen kwam en daar voornamelijk werkte in en vanuit Oslo. Veel van zijn foto’s werden gebruikt voor ansichtkaarten. Toen ik drie jaar geleden in Noorwegen was kocht ik zo’n kaart.

In 1910 maakte Neupert een foto van een verder onbekende dame genaamd Frida Andersen, geboren in 1884 te Sandefjord, woonachtig in de wijk Tøyen. De foto doet me denken aan het werk van Knut Hamsun, dat me zo na aan het hart ligt. Ik zie Dagny, Edvarda, Victoria. De vroege werken van Hamsun komen het dichtst bij wie ik ben.

Hamsun koos in de Tweede Wereldoorlog voor de verkeerde kant. Ik heb twee biografieën over Hamsun gelezen die niet kunnen verklaren hoe dat in zijn denken heeft gewerkt. Ik denk dat ik het beter snap. Je moet niet analyseren, met Hamsun moet je meevoelen, zonder vooroordeel.

Hieronder wat latere foto’s van Neupert, uit de jaren dertig inmiddels. Zulke foto’s pasten in Hamsuns denkraam. Ooit schrijf ik misschien nog eens een psychologisch artikel over de denkschema’s van Hamsun. Die zie je alleen maar als je ze herkent. Bij de ander, bij jezelf.


  
“Meisjes op fietstoer door het Gullbrandsdal”, 1935


   
“Drøbak, Akershus. Twee jonge vrouwen in zomerjurken,
met kinderwagen op een weg naast de zee”, ca. 1930


 
“Hooien, Østfold”, 1930