Labels

donderdag 15 augustus 2019

Maarten en Lenin


Jan Steen, “Soo voer gesongen, soo na gepepen”, ca. 1665

Maarten van Rossum was weer op TV. Elke dag onderhand. Maarten is een muppet, iemand waar je mee kunt lachen. Soms kan ik er ook wel mee lachen, net als met zijn broer en zus. Veel weten doet hij niet, Maarten bedoel ik, Maarten is een charlatan. Voor lezen zal hij geen tijd meer hebben. De biografie van Robert Service over Lenin bijvoorbeeld, of Lenin in de trein van Merridale. Daar steek je wat van op. Toevallig heb ik recent het een en ander gelezen over Lenin. Honderd jaar Russische Revolutie. Dan zit het nog even voor op je netvlies.

Ik hoorde Maarten wat zeggen over Lenin en de Rode Terreur. Maarten weet niets van Lenin, van wat hem dreef, hoe hij dacht, en nog minder van van de gedachte achter de Rode Terreur. Lenin schafte het parlement af, zei Maarten, wat hij deed. Lenin deugde niet en was een kwade genius. De voormalige Amerikaanse minister Rumsfeld hoorde ik ook al eens zoiets zeggen, toen hij achter Saddam Hoessein aanzat, en vergelijkingsmateriaal nodig had. Ik kan me daar soms een beetje boos om maken, om al die ongenuanceerde onwetendheid die zo makkelijk en kritiekloos een podium krijgt. Iedereen mag wat roepen tegenwoordig, iedereen vindt wel wat. Misschien moet ik er gewoon maar een beetje om lachen. Bij Maarten is dat ook de bedoeling, uiteindelijk.