Labels

zondag 27 november 2022

Onderliggend denken

 


Ik zit nu weer een paar jaar in mijn oude vak van psycholoog.

Mijn schoonbroer vroeg: “Denk jij nu dat je andere mensen beter kunt doorzien?”
Ik moest daar een beetje om lachen: “Natuurlijk niet. Ik kan niet in jou hoofd kijken, dat kan niemand. Wat wel is, psychologen zijn getraind om patronen te herkennen. Gedragspatronen, gedachtepatronen. En die patronen probeer je soms te veranderen. Dat is wat we doen.”
Ik weet niet of hem dat gerust stelde.

Zo nu en dan lees ik nog wat stukjes van Freud. De droomduiding ligt hier nog op de stapel. Freud zocht een laag dieper. Naar de onderliggende betekenis. De invloed van het reptielenbrein. Dat heeft tijd nodig, en tijd is er niet meer. Ik weet niet of het veel beter is geworden. Eigenlijk hebben psychologen wel degelijk de opvatting dat ze mensen beter kunnen doorzien, denk ik achteraf. Alleen krijgen ze te vaak ongelijk, achteraf. En dat zal wel nooit echt veranderen.