Labels

vrijdag 14 oktober 2022

Waterslang en een klein dilemma

 
Gustav Klimt, “Wasserschlangen II”, 1904, bewerkt 1906-1907, 80 x 145 cm, privĂ© collectie 

Het Van Gogh Museum organiseert een tentoonstelling over Gustav Klimt. Ik heb een prachtig dik boekwerk over Klimt, in een uitgave van Taschen. En nog meer. Ik herschreef het artikel op de Nederlandse Wikipedia. Mijn vrouw vraagt: wil je er naartoe?

Ik hou van Klimt. Ik hou van zijn Wasserschlangen, vooral nr. 2. De sensuele, achter mythologische nimfachtige figuren verborgen designatie naar de lesbische liefde, de slanke liggende figuur die je recht in de ogen ziet, het laat ook mij niet onberoerd. Leeftijd staat daar los van.

Toch twijfel ik of ik zal gaan. Met de trein naar Amsterdam is een lange reis. De kosten overtreffen bovendien die van mijn Taschenboek, waar ik indertijd vanwege de prijs toch best even over heb getwijfeld. Altijd dilemma’s.

Als ik wil gaan zou ik dat misschien alleen moeten doen. En dan naar Waaserschlangen lopen, op een bankje gaan zitten, een uur lang voelen hoe Klimt er mee bezig is geweest, of langer. En dan weer naar huis. Met mijn vrouw samen op een bankje is geen optie.


Schets voor Wasserschlangen II