Labels

vrijdag 28 oktober 2022

Kijk mij eens!

 


Er is veel naar nieuws in de wereld, ziekte, oorlog. En natuurlijk ook klimaatverandering. Net nog, op de NPO. Je vraagt je af: waar gaat het naartoe allemaal. En vervolgens ga je eten, wat kun je doen?

Alles baart zorgen. Sommige nieuwsberichten roepen echter boosheid in me op. Walging bijna. Klimaatactivisten het Meisje met de Parel besmeuren. Monet, Van Gogh. Moraalridders. Kijk ons eens! Wij staan voor de goede zaak! Kijk ons eens! Ridders van het gelijk! In eigen kringen krijgen ze het aanzien waar ze op uit zijn. Mijn boosheid wordt tot droefenis, zoals er veel droefenis is deze dagen.

Kijk ons eens! Het thema is met zorg gekozen, maar verworden tot bijzaak. Stalin zou er wel raad mee weten! Soms zou ik willen dat ik de macht had, alle macht in mijn eentje.