André Lhote, “De schilder en zijn model”, 1920 |
“Tekenen is de som van alle richtingen”, zei de Franse kunstschilder André Lhote ooit. Alles spiegelt zich terwijl het verandert. Schoonheid verdwijnt, maar keert op andere wijze weer terug. Dat is de kracht van het kubisme. Kunst overstijgt de schoonheid die je kunt grijpen, of die ongrijpbaar blijkt, als een schaduw van de maker, als ook in het werk van Lhote.
Lhote is de leermeester van Tamara de Lempicka. In maart 2011 was ik in Rome en zag haar werk, dat minstens zoveel indruk maakte als Michelangelo. Maar dat heb ik niet te hard geroepen. Uiteindelijk ga je niet voor niks naar Rome. Het waren mooie dagen. Dagen die de tijd overstijgen. Want dat is wat we zoeken, in Rome, bij Lempicka, bij Lhote, en al die anderen.
Tamara de Lempicka, “De schone Rafaela”, ook wel “de vrouw in rood”, ca. 1930 |