Labels

vrijdag 13 augustus 2021

Van Gaal en laatste spijt

 


De Australische Bonnie Ware, die in de palliatieve zorg werkte, tekende een aantal jaren geleden vijf dingen op waar mensen op hun sterfbed spijt van zeiden te hebben. Had ik maar vaker getoond wat ik voelde, is er eentje van. Ik denk aan mijn vader op zijn ziekbed. En hoe het maar niet lukte om echt tot zijn binnenste door te dringen.

Hij overleed in het jaar 2000.

Op een bepaald moment, toen hij al heel ziek was, zei hij tegen me dat hij zo graag Louis van Gaal nog een keer als trainer actief had gezien op een wereldkampioenschap. Waar mensen al niet spijt van kunnen hebben op hun sterfbed. Hoe goed ze hun emoties kunnen verbergen. Hoe belangrijk voetbal toch kan zijn. Zeg het maar.

Inmiddels tweeëntwintig jaar later krijgt van Gaal een derde gelegenheid. Een generatie verder. En het leven gaat gewoon door!