Labels

donderdag 19 augustus 2021

Renoir, Degas en de zusjes Lerolle

 
Pierre-Auguste Renoir, “Christine et Yvonne Lerolle au Piano”, 1897, 92 x 73 cm, Musée de l’Orangerie, Paris


Soms doe je zomaar een kleine ontdekking. Dan ben ik blij dat ik een blog bijhoud. Waar zou ik het anders kwijt hebben gekund.

Ik heb een dikke monografie van Renoir, daar zat ik vorige week in te lezen en nu in te bladeren. Ik kijk naar zijn schilderij van Yvonne en Christine Lerolle aan de piano, twee jongedames, dochters van Henri Lerolle die ik al eens toevoegde aan de Nederlandstalige Wikipedia. Plots valt mijn oog op de twee schilderijen op de achtergrond en ik herken ze als werken van Degas. Avant la Course (1882-1884) Danseuses Roses (1886). Eureka!

Ik zal vast niet de eerste zijn die dit opvalt, vindt het zelfs terug op de Engelstalige Wikipedia (waar ze trouwens aan het verkeerde balletschilderij refereren), maar ik vier het hier toch als een kleine ontdekking. De monografie zegt er in elk geval niks over. Ik meende zelfs dat Renoir en Degas geen grote vrienden waren, maar dat zou ik na moeten zoeken, zeker na mijn ontdekking.

Degas was een huisvriend van de familie Lerolle. In 1895-1896 maakte hij in hun huis, waar ze vaak muzikale salons hielden, een serie foto’s van de diverse familieleden, waaronder ook Yvonne en Christine. Ik kijk naar de foto die hij maakte van beide meisjes, want dat waren ze nog met hun nog geen twintig jaren. Wat een uitzonderlijke foto. Bijna zou je weer verliefd worden.


Edgar Degas, zelfportret met Christine en Yvonne Lerolle, 1895-1896, Musée d’Orsay