Labels

vrijdag 6 augustus 2021

Mijn plaats in de eeuwigheid


Aleksej Bogoljoebov, “Haven van Talinn, ochtend”, 123 x 189 cm, 1853, Kadriorg Kunstmuseum van Estland, Talinn

Aleksej Bogoljoebov was een kleinzoon van de bekende Russische filosoof en schrijver Aleksandr Radistjev. Hij kreeg een militaire opleiding en diende aanvankelijk een tijd lang in de marine. In 1949 begon hij echter een studie aan de kunsthogeschool van Sint-Petersburgonder invloed kwam van Ivan Aivazovski. Vanaf 1853 wijdde hij zich volledig aan de schilderkunst. In 1854 reisde hij naar Europa. In Parijs raakte hij onder de indruk van de School van Barbizon en raakte bevriend met Corot en Daubigny. Rond 1860 keerde hij weer terug naar Rusland en bereisde de Wolga-regio. Hij sloot zich aan bij de kunstgroepering De Zwervers en werd leraar aan de Russische kunstacademie. In 1873 trok hij weer naar Parijs, waar hij in 1896 overleed.

Soms valt je oog op een schilderij en weet je dat je eerder geleefd hebt. Ergens geweest bent waar je nooit zult komen. In de verkeerde tijd leeft. Verdwaald als in een boek. “Haven van Talinn, ochtend” is zo’n schilderij. Bogoljoegov kende de haven uit zijn marinetijd. Hij schilderde de haven vaker, geheel volgens academische regels, strak-symmetrisch, met het oorglogsfregat centraal, veel aandacht voor detail. Ik denk aan Stockholm, waar ik wel was. Ik denk aan de loop van mijn leven. De mensjes in de roeiboot. Mijn plaats in de eeuwigheid.

Daarom houd ik van kunst. Om het eeuwige zoeken. Om de schoonheid die geweest is.