Labels

zondag 1 mei 2022

Schrijven en ontwikkelen

 
Dick Matena, uit : “De avonden”, 2003

Arnon Grünberg is geen slecht schrijver. Ik zag hem op de televisie.

Twee overpeinzingen.

Grünberg had het over zijn ontwikkeling als schrijver. Hij hoopte dat hij nog steeds beter werd. Dat je bijleert. Elk jaar een boek, een tafel vol, maar ik geloof niet dat hij nog beter wordt. Ik ben ook gestopt met zijn boeken te kopen. Meestal worden schrijvers niet beter met de jaren. Vaak zijn iemands vroege werken de beste. Of dit blog nog beter wordt is ook maar de vraag. Op een gegevens moment zou je ook zeggen dat het klaar is. Maar dat is moeilijk. Wat moet je dan?

Grünberg had een vraag voor Coetzee, die een beter schrijver is. Waarom alles van Grünberg lezen als er ook nog boeken van Coetzee op de plank staan. Maar dat terzijde. Coetzee antwoordde via een actrice in de rol Elisabeth Costello. Een afgewogen antwoord. Grünberg moest direct reageren, wat misschien ook niet helemaal eerlijk is. Eigenlijk moet je op Coetzee altijd schriftelijk reageren. Afgewogen. Vanuit een achterkamertje. In alle stilte. Als ik de tekst op schrift terug kan vinden wil ik het wel proberen.