Labels

donderdag 12 mei 2022

Schelfhout en Saint-Victoire


Piet Mondriaan en Lodewijk Schelfhout in het atelier van Conrad Kickert,
met op de ezel 'Zicht op de Villeneuve-Les-Avignon' van Schelfhout, 1912


Nog maar eens iets over een bijna vergeten kunstenaar. Goed dat er weer over geschreven is. Een iconische foto ook.

Lodewijk Schelfhout (1881-1943), kleinzoon van Andreas Schelfhout (1787-1870), wordt wel de eerste Nederlandse kubist genoemd. Tussen 1903 en 1913 woonde en werkte hij in Parijs, waar op dat moment het fauvisme en kubisme opgang maakten. In deze periode introduceerde hij ook de Nederlandse kunstcriticus-schilder Conrad Kickert (1882-1965) en schilder Piet Mondriaan (1872-1944) in het Parijse kunstcircuits. Gedrieën woonden ze zelfs een tijdlang op hetzelfde adres, aan de Avenue du Maine. Schelfhout schilderde vooral landschappen en stillevens onder invloed van het impressionisme (Van Gogh, Cézanne) en vooral kubisme (Picasso, Braque). Soms reisde hij naar Les-Angles, vlakbij Avignon, vlak bij de Monte Sainte-Victoire, waar ik ook was. Zijn daar in 1912 geschilderde landschapsgezichten behoren tot de mooiste werken die de Nederlandse schilderkunst heeft voortgebracht en kunnen wedijveren met Cézanne, die natuurlijk wel eerder was. Eerlijk is eerlijk. Ik heb een boek van Schelfhout besteld, waar ik met al op verkneukel. Had ik maar kunnen leven in zo’n tijd, zo’n stad, zo’n artistieke omgeving. Waarschijnlijk had ik het nooit gedurfd.

Omdat ik me er zo goed bij voel, in tijden waarin dat nodig is.


Schelfhout, “Gezicht op Les-Angles”, 1912

Schelfhout, “Gezicht op Les-Angles”, 1912

Cézanne, “Monte Sainte-Victoire”, 1888-1890