Labels

vrijdag 4 maart 2022

Verloren pijn


Degas, zelfportret met Christine en Yvonne Lerolle, 1895-1896


Do you still feel the pain
                         Of the scars that won’t heal 

Het leven draait niet alleen om grote gebeurtenissen. Kleineringen kunnen lang blijven hangen.

Ik las een verhaal van Bernhard Schlink, Daniël my brother. De hoofdpersoon verliest zijn oudere broer door suïcide en wordt in de auto gegrepen door het lied van Elton John. Elton zingt over zijn broer en iets pijnlijks, wat ooit gebeurd is, maar nooit meer ter sprake is gekomen, tot de dood het onmogelijke maakte.

Het nooit uitgesprokene doet meer pijn dan de troostende laatste woorden kunnen verzachten. Ook ik heb die ervaring. Bijna had ik het hier opgeschreven, maar dan concludeer ik toch dat het niet eerlijk is om de ontboezeming uiteindelijk te doen in een blog. Sommige geheimen moet je maar beter meenemen in je eigen graf. Dan zijn ze uiteindelijk nooit gebeurd, zoals de halve geschiedenis en meer in feite nooit gebeurd is, omdat niemand het meer kan weten.

Zoals ik ook bij het luisteren naar Eltons Daniël het gevoel heb dat me iets ontgaat. Je hoeft niet alles te begrijpen.