Labels

zondag 27 maart 2022

Mooiste op aarde

 

In Portofino zei ik ooit tegen mijn kinderen: “dit is het de mooiste plekje op aarde”. Ik werd een beetje weggelachen. “Dat heb je in Lugano ook al ooit gezegd”, kreeg ik terug. Wat nog waar was ook.

Ik houd van een mooi uitzicht, van dit stadjes aan het water, van mooie vrouwen, van alles dat me een “wauw” ontlokt. De verwondering dat zoiets bestaat. Hoe zou ik het anders kunnen zeggen.

Portefino biedt de perfecte entourage voor een actrice als voor Cate Blanchett. Blanchett is de mooiste vrouw op aarde. “Dat heb je van die en die ook al eens gezegd, zullen oplettende meelezers tegenwerpen. En ook dat is waar. Maar toch zeg ik het, telkens weer. De foto’s van Peter Lindbergh werden genomen rond 2010 alsof het de jaren vijftig waren. Ze ontlokken een verzuchting, “wauw”. Dit appelleert bij uitstek aan mijn gevoel voor schoonheid. Daar kan bijna geen hoofdletterkunst tegenop.