Labels

donderdag 23 september 2021

Appellerende schoonheid

 
Horst P. Horst, “Gloria Vanderbilt”, 1941

Twee foto’s van Gloria Vanderbilt, 1924-2019.

De bovenste omdat ze voor mij het summun is van elegantie en stijl, welke ik op een of andere manier toch blijf koppelen aan rijkdom en bovenklasse. Ik vind dat terug in de romans van Tolstoj en Toergenjev, Marcel Proust, Thomas Mann. Een soort onbereikbare wereld die mijn moeder al bewonderde en tegenop zag, hetgeen blijkbaar toch sporen heeft nagelaten.

De andere foto is van Gloria in haar keuken. Net als mijn moeder, gewoon bij de fluitketel, twee jaar voor de geboorte van haar zoon Christopher. Bloemenjurkje, maar wel met een parelketting. Mooier als mijn moeder maar toch ook hier met een zekere herkenning. Alles wat appelleert aan schoonheid appelleert aan mijn herkomst, misschien wel aan mijn moeder. Of hoe ik gewild had dat ze zou zijn.

“What’s the use of anything’, zong Paul McCartney ooit.


Gloria Vanderbilt in haar keuken, 1950