Labels

zaterdag 17 april 2021

De sloot bij de weide

 
Henri-Joseph Harpignies, “De molenvaart “, 1900, Haggin Museum, Stockton

Henri-Joseph Harpignies (1819-1916) werd geboren in Valenciennes, was voorbestemd koopman te worden, maar volgde zijn hart, trok naar Parijs en ging daar bij Jean Archard in de leer als kunstschilder. Hij schilderde vooral landschappen in de stijl van de Barbizon-schilders, waarin hij regelmatig kinderen liet figureren. Hij werkte vaak in Bourbonnais, Nivernais en de Auvergne. Veel van zijn werk ging naar Amerika. Verder valt er niet zoveel te vertellen.

“De molenvaart” is een schilderij door Harpignies gemaakt in 1900, het jaar dat mijn grootmoeder werd geboren. Het heeft voor mij een bijzondere appellerende waarde omdat het doet denken aan mijn kinderjaren. Ik voel het meteen. Wij woonden aan de rand van uitgestrekte weidevelden, afgescheiden door een brede kikkersloot, vol van een schoolplaatachtig leven, wat er spoedig uit verdween nadat de buurman er de olie van zijn vrachtwagen loosde. Het is niet het enige dat verdwenen is. Maar het gevoel blijkt er altijd nog te zitten. Negentienhonderd, jaren zestig, inmiddels 2021. Hoe lang kan het nog duren?

Mooi schilderij. Dat is wat er opkomt. Het gaat altijd om de herkenning. 
Daar zou ik kunnen wonen! Zo moest het kunnen blijven!