Labels

vrijdag 23 april 2021

De achtertuin van Linde

 
Hermann Linde, “Lübecker Stadtgarten, Johannisstr. 64”,
67,5 x 47,5 cm, 1891, Behnhaus Drägerhaus Lübeck

De vader van Hermann Linde had een foto-atelier in de Altstadt van Lübeck, waar hij werd grootgebracht. Dit schilderij toont de achterzijde van de woning en de bijbehorende tuin, bezien vanuit de eigen gevel. Linde maakte het werk in 1891, toen hij terugkeerde van een reis naar Sicilië, Tunesië en Egypte. Niet lang daarna zou hij opnieuw vertrekken voor verre reizen.

De aantrekkingskracht van het schilderij zit hem in de kleurcontrasten, met het rood van de daken en het groen van het gras, maar zeker ook in de idyllische nostalgie van van de oude huizen en de verborgen groene oase er tussenin. De lucht is Hollands grauw. Bloemen groeien langs de staken. De hond en de maagd die de duiven voert geven het werk een narratief element.

Linde behoort niet tot de canon van de Duitse schilderkunst, maar voor mij is dit een uitzonderlijk schilderij. Op de een of andere manier doet met denken aan de wereld mijn grootouders, een wereld die ik niet gekend heb maar nog net heb mogen ruiken. Ik voel de weemoed die Linde ervaren moet hebben tijdens zijn tussenstop. Waarom, bij God, vertrok hij weer?

Waarom zoek ik steeds weer naar die pas verdwenen wereld? Naar een wereld die ik net niet meer kan grijpen?

Hij had beter thuisgebleven, onze net als ik zo zoekende Herman Linde, later aanhanger van de antroposoof Rudolf Steiner. Nooit zou hij het vinden vinden. Het lag in zijn eigen achtertuin.