Labels

maandag 19 april 2021

Eerder leven

 


Waddesdon Manor lijkt een Frans chateau uit de achttiende eeuw maar werd pas aan het einde van de negentiende eeuw gebouwd. Een optrekje voor de rijksten der rijksten, de Rothshilds wel te verstaan.

Een oude foto van de Grey Drawing Room, een soort zitkamer waar gasten weren ontvangen en vermaakt. Twee klassieke dames geschilderd door sir Joshua Reynolds. Weelderige sofa’s.


Waddesdon Manor, the Gresy Drawing Room


Als ik de tijd heb ga ik The Forsyte Saga lezen. Ik geloof vast dat ik daar het juiste gevoel voor heb. Brideshead Revisited, Strangers and Brothers. Ik had er prima bij kunnen horen.

De juiste boeken lezen is zoiets als op zoek gaan naar een basisgevoel, een gevoel uit een vorig leven, een gevoel waar je niet aan kunt komen. Nooit helemaal. En misschien is dat ook wel beter!


Francis (Fanny) Abington, 1764-1773
Lady Jane  Tollemache, 1779