Labels

donderdag 19 september 2019

Vergaderen

Ditlev Blunck, “Deense kunstenaars in de Osteria Gonsola Rome”, 1837 

Vandaag heb ik lang vergaderd in een grote groep.

Ooit leerde ik tijdens mijn studie dat je nooit moet vergaderen in groepen die groter zijn dan 8-9 man.  Dat stamt nog uit de oertijd, toen we nog op mammoeten jaagden, dat deden we toen ook al in groepjes van een dergelijke grootte. Bij 8-9 man organiseren we ons op een vanzelfsprekende wijze, zonder afspraken, begrijpen we elkaar, vormen we een eenheid. Wordt de groep groter dan krijg je allerlei ongewenste neveneffecten, zoals anonymisering (sommigen doen niet mee) of fractievorming (en frictie).

Ik kijk naar het voetballen. AZ speelt met tien man gelijk tegen Partizan, is eigenlijk gewoon beter. Ook daar gaat het principe op. Ik denk maar niet meer aan die vergadering. Wat een treurnis, hoe we ons brood soms moeten verdienen.