Labels

zondag 15 september 2019

Seidenstückers schoonheid, in de spiegel van de tijd


Friedrich Seidenstücker, “Twee meisjes”, ca. 1930

Friedrich Seidenstücker (1882-1966) was een Duits beeldhouwer en fotograaf. Hij fotografeerde het geruïneerde Berlijn na de Tweede Wereldoorlog. Na zijn dood raakte zijn werk in de vergetelheid. In 1971 werd zijn hele nalatenschap opgekocht voor 500 mark. Vanaf de jaren tachtig vond echter een herwaardering plaats met als hoogtepunt een overzichtstentoonstelling in de Berlinische Galerie in 2011. In een Taschen-boek over Berlijn heeft hij een prominente plaats.

Op Google zie ik de foto’s van de plat gebombardeerde Tiergarten. En dan ineens, te midden van die mistroostige misère, bovenstaande foto, harmonieus, symbiotisch, laconiek. Uiteindelijk de enige foto die ik nog zie. Ik herken de beeldhouwer, de kunstenaar, de schoonheid die alleen maar kan ontstaan tegen een decorum van ellende. Schoonheid is niet pluis, scheef Armando. Ik zie het aan de meisjes op het bed. Ik voel het In mijn water stil viberen. Het maakt ze ankel nog mooier, in de spiegel van de tijd.