Labels

maandag 3 juli 2023

Gulliver

 


Ieder parlementslid moest, na zijn mening te hebben verkondigd, zijn stem geven aan de tegenpartij. Want alleen dan kon de stemming ten voordele van de gemeenschap uitvallen.

Denk daar maar eens over na…

Ik heb Gullivers Reizen gekocht. Vrij kostbare uitgave. Perpetua reeks, Atheneum. Nu: De reizen van Gulliver. Geschreven in 1726, tel maar uit. Nog steeds wordt het herdrukt. Bij Coetzee heb ik ooit gelezen wat het geheim is: iets wat hij geloof ik de ironische distantie noemt.

Ik las al een bewerking voor kinderen meer dan een halve eeuw geleden. Later zag ik met mijn zonen een animatiefilm uit de jaren dertig. Van ironische distantie heb ik toen niet veel gemerkt. Maar toch is het meer dan sentiment. Ik ben weer eens blij als een kind met mijn boek.