Labels

woensdag 19 juli 2023

Één mens

 
Vittore Carpaccio, “Aankomst in Keulen”, Ursula-legende, ca. 1490

Wanneer Columbus voor de ontdekking van Amerika begonnen was met zijn idee aan anderen te vertellen, dan ben ik er zeker van dat men hem een hele tijd lang niet begrepen zou hebben. Ieder geniaal of nieuw menselijk idee heeft altijd een element dat eigenlijk niet aan anere mensen over te brengen is, al schrijf je ook boekdelen vol en probeer je je idee vijfendertig jaar uit te leggen; er zal altijd iets blijven dat met geen mogelijkheid je hersenpan wil verlaten en dat voor eeuwig bij je zal blijven; je sterft zonder wat misschien de essentie van je ideeën aan iemand te hebben doorgegeven. Maar als ik ook nu niet in staat ben geweest om alles te zeggen wat mij die zes maanden heeft gekweld, dan zal men in ieder geval begrijpen dat ik voor mijn overtuigingen een te hoge prijs heb betaald. Ik zag plotseling in dat het feit dat ik een idee diende me als zedelijk-redelijk wezen helemaal niet vrijstelde van de verplichting om in de loop van mijn leven althans één mens in de praktijk gelukkig te maken.

Dostojevski, “De Idioot”.


Dostojevski zegt twee dingen, diepe waarheden. Het onvermogen van de menselijke communicatie. Heb uw naaste lief. Ik zoek nog even naar het verband. Maar misschien moet ik ook niet alles willen begrijpen.