Labels

zaterdag 1 juli 2023

Madge

 
Hugh Ramsay: “Madge”, 94 x 174 cm, 1902, National Gallery of Australia, Melbourne


Soms treft een vrouwenportret je als een beslechting van de tijd. Ik stuit weer op Hugh Ramsay (1877-1906), een Schots-Australische kunstschilder, sterk beïnvloed door John Singer-Sargent.

“Madge” is een levensgroot portret van zijn innig geliefde zus. Hij schilderde het op een belangrijk moment in zijn leven, in 1902, toen hij eerste succes boekte met de expositie van vier werken in de Parijse salon, maar ook net gediagnosticeerd was met tuberculose, een ziekte waaraan je toen nog gewoon dood ging. Ik zie het in haar ogen, haar blik, de bezorgdheid om haar broer die maar niet wil rusten en net nu met volle overgave door wil gaan met schilderen. Ze ziet hem recht in de ogen. Stijfjes geposteerd in een soort klassieke studio, tussen de Chinese nep-lelies, kan ze amper stil blijven staan, tilt ze haar rok een beetje op, alsof ze ermee wil stoppen en ook haar broer wil opdragen dat te doen. Het brengt precies een beweging in het portret die zorgt dat ze ook nu mijn leven nog binnen kan dringen: “het is wel even genoeg geweest”, hoor ik haar zeggen. Maar ook ik zal niet naar haar luisteren, hoe lief ze me ook is.