Labels

donderdag 27 juli 2023

Getuigenis

 

Ik ben bang voor hen tot aan mijn dood. U weet niet de gehele waarheid. Sinds mijn kindertijd doe ik vanalles wat ik niet wilde doen. <…>. Ik was, ben en zal altijd een hoer zijn.
Dimitri Sjostakovitsj, “Getuigenis”

Ik heb veel delen uit de reeks Privé Domein. Niet alle, maar toch zo’n tweehonderd. Diverse deeltjes ik gelezen, bijna allen in elk geval deels. Een van de mooiste boeken uit de reeks is “Getuigenis”, waarin Salomon Volvo de memoires van Sjostakovitsj heeft opgetekend, klaarblijkelijk uit diens eigen mond. Julian Barnes bewerkte de memoires tot zijn roman “Het tumult van de tijd”, al even prachtig. Boeken om te herlezen.

Ik lees een boek van Michel Krielaars over musici in de Stalintijd. “De klank van de heilstaat”. Mooi boek, niet alleen omdat ik in de Stalintijd ben geïnteresseerd. Jammer alleen dat hij het boek van Volkov, de memoires van Sjostakovitsj dus, in twijfel trekt. Jammer omdat ik er zo van genoten heb. Omdat ik het nog een keer had willen lezen. De waarheid doet er dan eigenlijk niet meer zo toe.