Labels

zaterdag 22 juli 2023

Chaplin dochters

 
Josephine (l) en Victoria Chaplin, 1966, door Cecil Beaton

Ik heb me altijd verbaasd over de schoonheid van Charlie Chaplin’s dochters, maar die kwam natuurlijk van Ona. Al sinds ik in mijn adolescententijd dweepte met Dokter Zjivago voelde ik sympathie voor Geraldine, maar Josephine en Victoria waren nog stukken mooier, in weerwil van de duidelijk herkenbare trekken van hun vader. Maar misschien heb ik Charlie altijd door een verkeerde bril bekeken.

Josephine is vorige week gestorven, werd vandaag bekend. Net als bij Jane Birkin maken zulke overlijdens me triestig. Alsof een goede bekende is heengegaan, hoe minimaal Josephine mijn paden ook kruiste. Ze is bijna elf jaar ouder. Zo lang is dat niet. Maar Geraldine is nog vijf jaar ouder en leeft nog steeds en dat geeft hoop. We moeten niet alles vooruit willen weten.