Labels

vrijdag 15 april 2022

Mijn geschiedenis


Isings, “Hagepreek buiten Utrecht, bij de Hoornbrug”

Ik heb zo half en half “Het verhaal van Nederland” gevolgd. Het tekent een beetje hoe we tegenwoordig met geschiedenis omgaan. Alles wordt bekeken door de morele bril van deze tijd. Ik ben nog een beetje opgegroeid met Le Roy Ladurie, vanuit de opvatting dat je de geschiedenis moet proberen te begrijpen vanuit de context van die tijd. In de jaren tachtig studeerde ik psychologie en volgde ik een vak historische psychologie bij professor Harry Peeters. Ik heb zijn boekje “Hoe veranderlijk is de mens”. Hoe veranderlijk is de geschiedenis. Ik ben benieuwd hoe ze het over honderd jaar presenteren. Ik prefereer nog steeds hoe het honderd jaar geleden gebeurde.

Een paar platen van Isings. Want dat is mijn geschiedenis, nog steeds…


In een bos bij Amersfoort


Middeleeuwse stad


Stadsleven in de negentiende eeuw


Luther predikt in Groningen


Trekschuit  en diligence