Labels

zaterdag 9 april 2022

Boekenbal en schrijvers

 
Felicity Jones als Catherine Morland in Jane Austen’s Northanger Abbey, 2007

Diep in mijn hart heb ik altijd schrijver willen worden. Schrijver! Dat was wat! Al bijna een halve eeuw lees ik boeken, bijna net zo lang schrijf ik mijn dingetjes, maar nog altijd ben ik geen schrijver. De hoop is nog niet vervlogen, straks komt pensioen, maar of het ooit zover gaat komen wordt steeds twijfelachtiger. Ik ben eerlijk genoeg om dat te bekennen.

De boekenweek is begonnen. Gisteren was het boekenbal. Ooit keek ik naar het boekenbal als een droom, een bevestiging dat je erbij hoorde. Bij de schrijvers! Gisteren zag ik een korte reportage, ik zag vader en zoon Chabot, Heleen van Royen, en ik wist dat de droom van het boekenbal voorgoed voorbij was. Mijn beeld van wat een mens tot schrijver maakt toch heel anders, achterhaald. Een schrijver leeft in zichzelf, dit is media. Maar de hoop laat ik nog steeds niet varen.